Miért fontos az internetes csalások elleni védekezés?
A leggyakoribb internetes csalási formák
Ahhoz, hogy hatékonyan léphessünk fel az internetes csalások ellen, ismernünk kell a leggyakoribb módszereket. A leginkább könnyen felismerhető az, ha egy ajánlat – legyen az pénzügyi, vagy valamilyen vásárlásra vonatkozó – túlságosan jó; ebben az esetben szinte biztos, hogy csalásról van szó. A csalók a leggyakrabban az adathalász e-mailek, telefonhívások és üzenetek segítségével igyekeznek kifosztani a gyanútlanokat, de a hamis weboldalak és tranzakciós jóváhagyások is gyakoriak. Szintén gyakori, hogy a közösségi médiában megosztott adatokat lopják el, majd ennek felhasználásával követnek el különféle bűncselekményeket.
Hogyan lehet védekezhetünk az internetes csalások ellen?
A legfontosabb, hogy minél tájékozottabbak legyünk, hiszen így könnyebben feltűnik, ha valaki szeretne pénzt, vagy adatokat kicsalni tőlünk. Érdemes rendszeresen ellenőrizni az online fiókokat, a jelszavakat a lehető legerősebbre állítani, és amennyiben lehetséges, időszakosan cserélni is. Ugyanígy alapvető fontosságú a bankszámlák rendszeres ellenőrzése, és a gyanús események azonnali jelentése a bank felé. Ha az internetes vásárlás során online fizetünk, ezt csakis olyan helyeken tegyük, amelyek megbízhatóak – erre a címsorban megjelenő lakat és “https” előtag utal. Sose fizessünk az interneten keresztül úgy, hogy nyilvános, bárki által hozzáférhető hálózatot használunk, azaz például a kávéházi WiFi nem megfelelő a biztonság szempontjából.
Érdemes tudni, hogy egy bank, vagy egy közműszolgáltató sosem kér bizalmas információkat – mint például az online fiók hitelesítő adatai – sem telefonon, sem üzenetben, sem e-mailben. Ilyen adatokat semmilyen körülmények között ne adjunk meg! Az ilyen jellegű eseményeket minden esetben jelentsük be, ha pedig megpróbálkoznak megkárosítani, tegyünk feljelentést a rendőrségen is!