Mit tehetsz, ha késik a repülőjáratod, vagy törlik azt?
Ha késik a repülőjárat, vagy törlik is, az nem csak bosszúságot, de anyagi veszteséget is jelenthet – ez utóbbinak azonban nem kell így lennie.
A repülőjáratok késnek és törlik őket – ez még sosem volt annyira egyértelmű, mint napjainkban. Az idei évben egymást érik az olyan hírek, miszerint bizonyos repülőjáratokat töröltek, emiatt pedig az utasok nem tudnak hazajutni; a késések ennél gyakoribbak, de említésre sem méltóak ennyi törlés mellett.
Ennek persze számtalan oka van, és még annál is több lehet, de egy biztos: az elmúlt évek turisztikai visszaesésére vezethető vissza mindegyik, és persze a jelenlegi gazdasági krízis is alaposan kiveszi belőle a részét. Rendszeres és sorozatos problémáról van szó, ennek ellenére a legtöbbször úgy tálalják, mintha egyszeri esetről lenne szó, holott rendszerszintű gondok vannak, amelyeket idén már biztosan nem sikerül megoldani.
Az alábbiakból megtudhatod, hogy mire figyelj oda, és mit tegyél, ha a repülőjáratod késik, vagy esetleg törölték azt.
Mit tegyél késés vagy járattörlés esetén?
Ha késik a repülőjáratod, vagy törölték azt, kérj segítséget a légitársaság, vagy a repülőtér információs pultjánál; minden reptéren kell lennie legalább egy olyan ügyintézőnek, aki a bajba jutott utasokkal foglalkozik. Ha nem utazhatsz a terveid szerint, jogod van választani, hogy vagy a légitársaság juttat el az eredetihez hasonló útvonalon, de más módon az úti célodhoz, vagy visszatéríti a jegy árát, és – ha szükséges – díjmentesen visszajuttat arra a repülőtérre, ahonnan indultál.
Ha a járatod legalább öt órát, vagy többet késik, a jegy árának visszatérítésére is jogosult vagy, de fontos tudni, hogy ekkor a légitársaság nem köteles biztosítani a továbbutazásodat, vagy bármilyen más segítséget nyújtani neked.
Emellett három óránként kérhetsz a földi kiszolgáló személyzettől étkezési kupont, ha csak késésről van szó, de, ha a nem kapsz kupont, akkor a repülőtéren megvásárolt ételek és italok után kapott számlát mindenképp tedd el, ugyanis erre jogosan kérhetsz visszatérítést! Érdemes minden egyéb, a késéssel összefüggő költségről számlát kérned, ugyanis ezek összegét is visszakaphatod.
Fontos továbbá, hogy ne add ki a kezedből a beszállókártyádat átvételi elismervény nélkül, és még akkor is készíts róla fényképet!
Utólagos pénzbeli kártérítésre is jogosult lehetsz
Amennyiben a repülőjáratot törlik, vagy a légitársaság megtagadja a beszállítást, illetve, ha a gép több, mint 3 órás késéssel érkezik meg, akkor az útvonal hosszától 250-600 euró kártérítést lehet igényelni, ám ez a felére csökken, ha a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől.
Akkor azonban nem vagy jogosult a kártérítésre, ha a járatot a légitársaság rendkívüli körülmények, például rossz időjárási viszonyok, madárral való ütközés, sztrájk miatt törölte, vagy legalább két héttel a járat menetrend szerinti indulása előtt tájékoztatott a járat törléséről.
Abban az esetben is ugyanez a helyzet, ha a légitársaság ugyanarra az útvonalra olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, illetve akkor is, ha rendkívüli körülmények miatt törölték járatot; ilyenkor a légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy visszatéríti a jegy árát, vagy egy másik, ugyanoda induló járaton kell számodra helyet biztosítania.
Hogyan kell igényelned a kártérítést?
A légitársaságnak kell benyújtanod a légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló uniós nyomtatványt, és meg kell őrizned a dokumentum másolatát. Ha hat héten belül nem kapsz választ, illetve elutasítás esetén érdemes a fogyasztóvédelemhez fordulni.
Ha magad nem tudod ezt elintézni, vagy nem szeretnél ezzel foglalkozni, több szakértő cég is foglalkozik ilyen jellegű ügyekkel, viszont sikerdíjas rendszerben dolgoznak, azaz, ha megbízod őket a kártérítés behajtásával, akkor a pénzed akár egynegyedét is elveszítheted.
Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.